Denne boken, skrevet av Sylvia Lahav fra Goldsmiths University of London, tar for seg de betydelige endringene i museenes strategiske og ideologiske tilnærming. Den presenterer nye holdninger rundt kuratering og utstilling, utdanning og læring, tekst og fortolkning, samt spørsmål knyttet til tilgjengelighet, inkludering, deltagelse og rom. Lahav fokuserer på den moderne perioden og stiller spørsmål ved i hvilken grad museets besøkende har blitt avhengig av fortolkende tekst. Hun undersøker utviklingen av nye museumslokaler der interaksjon og engasjement fra besøkende er i fokus. Attitudeforandringer har forvandlet museene til moderne rom som gjenspeiler nåværende behov og forventninger, men de permanente samlingene har forblitt relativt uendret, noe som til tider kan være en ubehagelig påminnelse om en tid med verdier, etikk og holdninger som var helt forskjellige. Forfatteren diskuterer disse ideologiske konfliktene og gir leseren en dyptgående innsikt i moderne museipraksis. Denne kortfattet boken, skrevet av en forsker med kompetanse på området, tilbyr et nytt perspektiv som vil være verdifullt for alle som er interesserte i museers rolle i dagens samfunn.