Databehandling innen store utdanningsforskning blir stadig mer komplisert. Forskere samler inn mer data og benytter seg av mer komplekse teknologier, samtidig som synligheten av arbeidet vårt øker med kravene til datadeling og praksiser for åpen vitenskap. Tidligere benyttet vi ad hoc-metoder for databehandling, men i dag er det nødvendig at andre forstår prosessene våre. Dette krever at forskere må være mer bevisste i planleggingen av rutinene for databehandling. Denne boken er laget for alle som deltar i et forskningsprosjekt som involverer innsamling av originale data. Selv om fokuset er på kvantitative data, typisk innsamlet fra menneskelige deltakere, kan mange av praksisene som behandles også anvendes på andre datatyper. Boken gir en grunnleggende kontekst, instruksjoner og praktiske eksempler som støtter forskere innen utdanning i arbeidet med å utvikle databehandlingsflyter for store, ofte føderalt finansierte forskningsprosjekter. Den begynner med en beskrivelse av forskningslivet.