Døden har aldri vært mer synlig for forbrukerne enn nå. Fra livsforsikringer til gravplasser og planlegging av arv, blir vi kontinuerlig påminnet om de forbrukerbeslutningene vi må ta i lys av vår egen dødelighet. Religiøse oppfatninger om livet etter døden, eller fraværet av slike, påvirker våre daglige forbruksvaner. "Death in a Consumer Culture" presenterer et omfattende spekter av forskning knyttet til døden og forbrukeradferd fra en rekke disipliner. Boken er inndelt i fem seksjoner: Dødens industri; Dødsritualer; Død og forbruk; Død og kroppen; samt Alternative avslutninger. Temaene som dekkes spenner fra kjendiser og dødsturisme, minnesider for kjæledyr og nettminnesmerker, til undersøkelser av familiehistorie og alternative metoder for likbehandling, samt pasientassistert selvmord. Bidragene fra forskere innen historie, religionsstudier, sosiologi, psykologi, antropologi og kulturstudier kombineres med forskning fra markedsføring og forbrukerkultur. Perspektivene spenner over både østlige og vestlige tradisjoner, og inkluderer en fundert innsikt i hvordan ulike sosiale grupper forholder seg til temaet.