Boken "Defending the Value of Education as a Public Good" fokuserer på et filosofisk argument som plasserer utdanning som en grunnleggende godhet i det moderne samfunn. Denne redigerte samlingen fremhever fordelene utdanning gir i en sivil og blomstrende samfunnskontekst, samtidig som den kritiserer statens rolle i å støtte og styrke dette utdanningsfokuset. Kapitlene inneholder omfattende filosofiske og historiske argumenter som utforsker kjerneaspekter av utdanning som ofte blir oversett, og illustrerer utdanningens rolle som en ikke-partisan offentlig godhet i vanskelige tider. Gjennom denne boken kommer ulike stemmer til orde, inkludert erfaringer fra livet under kommunisme samt livet i en stabil demokrati. Deres argumenter viser at, til tross for ulike kontekster, utdanningens verdi er autonom og iboende. Denne tidsriktige samlede verket benytter seg av konseptuelle rammeverk og forener Anglo-Amerikanske og Kontinentale diskurser om utdanning, og presenterer nyskapende og utfordrende ideer til leserne. Hensikten er å inspirere til ny forskning gjennom sitt mangfold.