Denne boken, som er basert på Legitimeringskode-teori (LCT), utforsker kunnskapspraksisene og språket knyttet til kritisk refleksjon innen et bredt spekter av fagområder. Den gir innsikt i hvordan kritisk refleksjon kan undervises og læres, og stiller søkelyset på dens betydning for mennesker i dagens samfunn. Kritisk tenkning betraktes som en sentral egenskap for å lykkes i liv, læring og yrkesliv. I dag anerkjenner universiteter kritisk tenkning som en viktig kvalitet hos kandidater, og anvender 'kritisk refleksjon' som tilnærming for å hjelpe studenter til å bli reflekterte og etiske profesjonelle. Likevel er forståelsen av hva 'kritisk refleksjon' faktisk innebærer, ofte uklar innen forskning, undervisning og vurdering. Boken trekker på LCT, et stadig mer populært rammeverk som avdekker kunnskapspraksiser som fører til utdanningssucces. Hver kapittel fokuserer på forskjellige kontekster innenfor det disiplinære kartet, inkludert utdanning, naturvitenskap, kunst, sosiologi og sykepleie. I tillegg bygger boken bro mellom forskning og praksis ved å presentere grundige analyser av kritisk refleksjon.