Boken "Design and Assessment of Sustainable Products" utfordrer den nåværende forståelsen av hva som kvalifiserer et produkt som bærekraftig. Her argumenteres det for en helhetlig tilnærming til bærekraftig produktdesign, som tar hensyn til alle faser i produktets livssyklus - fra design via produksjon til bruk og endelig avhending. Denne redigerte samlingen presenterer et nytt sett med metoder og verktøy som er i tråd med konseptet for omfattende bærekraftig produktdesign. Dette innebærer en integrering av både miljømessige og sosiale fordeler, i samsvar med prinsippene for en sirkulær økonomi. Boken gir en grundig forståelse av det teoretiske og praktiske rammeverket som ligger til grunn for bærekraftige produkter, og fremhever de mange sentrale rollene til (økologisk) design, innovasjon, kvalitet og bærekraft. Forfatterne beskriver hvilke kriterier som gjelder for at produkter kan klassifiseres som bærekraftige, og de skisserer hvordan ulike produksjonsteknologier kan påvirke verdien av produktene og deres plass i markedet.