Boken "Devised Theater’s Collaborative Performance" gir en fascinerende og konsis oversikt over historien til utviklet teaterpraksis. Som en av grunnleggerne av Philadelphia’s Pig Iron Theater Company og professor, tar Telory Arendell leseren med på en reise som begynner med historien om Joan Littlewoods Theatre Workshop og Living Newspapers. Videre utforskes Brecht’s Berliner Ensemble og Joe Chaikin’s Open Theatre, som sammen med det rasemessige perspektivet fra Luis Valdez’s Teatro Campesino og Ariane Mnouchkine’s samarbeid med Théâtre de Soleil, gir et unikt innblikk i teaterets utvikling. Boken undersøker videre hvordan utviklet teater har påvirket sosiale praksiser. Den analyserer Goat Island’s bruk av Pina Bausch’s gestuelle bevegelser, Augusto Boal’s Theatre of the Oppressed i prosjektet 'Giving Voice', samt Anna Deavere Smith’s utviklede ramme for Verbatim Theatre. Blant annet omtales også The Tectonic Theatre Project’s arbeid, Teya Sepinuck’s Theatre of Witness, Pig Iron’s tilnærming til Lecoqs mimekunst for å skape komplekse fysiske teaterscripts, og The Riot Group’s musikalske tilpasning av samarbeidet i utviklede tekster. I tillegg inneholder boken et forord av Allen J.