Boken "Difference and Division in Music Education" utvider eksisterende diskurser om mangfold og sosial rettferdighet ved å undersøke musikkundervisningens ansvar i møte med økende sosial uro og spenninger. Selv om 'hat' ikke er et nytt anliggende for beslutningstakere, lærere eller musikere, har det moderne klimaet med hurtig kommunikasjon, delte politiske meninger og intensiverte møter med 'forskjeller' satt fokus på hat som et økende samfunnsproblem vi ikke har råd til å overse. Dette redigerte verket inneholder ti bidrag som ser på 'hat' ikke som en uvanlig avvik, men som et produkt av senmoderniteten, sammensatt i de komplekse maktforholdene som rammer både styring og handling på politikknivå, institusjonsnivå og mellommenneskelig nivå. Skoler, universiteter og samfunnsorganisasjoner er plassert i frontlinjen for å møte 'hat' og for å fremme et sundt samfunn. Ved å anerkjenne at musikkundervisning alltid er både inkluderende og ekskluderende, gir denne boken et viktig bidrag til arbeidet med å forstå og håndtere de utfordringene som følger med dette.