I denne tredje boken i Christian Fuchs’ serie om media, kommunikasjon og samfunn, utforskes hva det innebærer å leve i en tid preget av digital kapitalisme. Boken analyserer ulike aspekter ved digital kapitalisme og involverer en rekke kritiske tenkere hvis teorier og tilnærminger gir oss en dypere forståelse av fenomenet innen media og kommunikasjon. Hver enkelt kapittel setter fokus på en spesifikk dimensjon av digital kapitalisme eller en kritisk teoretiker hvis arbeid hjelper oss å kaste lys over hvordan digital kapitalisme fungerer. Temaene som behandles inkluderer digital positivisme, store datanalysemetoder, samt forholdet mellom patriarkat, slaveri og rasisme i konteksten av digitalt arbeid. Videre diskuteres digital fremmedgjøring, rollen til sosiale medier i kapitalismens krise, forholdet mellom imperialisme og digitalt arbeid, samt alternativer som fagforeninger og klassekamp i den digitale tidsalder. Boken tar også for seg plattformkooperativer, digitale fellesgoder og offentlige internettplattformer, og ser på konkrete eksempler for å belyse disse temaene.