Forskning innen kognitiv vitenskap de siste 30 årene viser at mye av det vi vet om kultur i næringslivet er preget av myter, urealistiske forhåpninger, foreldet vitenskap eller til og med ren feilinformasjon. Dette er grunnen til at programmer for kulturendring i organisasjoner ofte ender opp som lite mer enn slagord som har minimal innvirkning på de ansattes faktiske opplevelser. Boken "Disrupting Corporate Culture" fyller gapet mellom den nyeste forskningen på kognitiv vitenskap og kultur, og tilbyr en verdifull veiledning for endringsledere, administrerende direktører og praktikere om hvordan man på en bærekraftig måte kan arbeide med og endre denne viktige ressursen. Boken besvarer mange av de store spørsmålene som har plaget kulturarbeid, som: Hvorfor predikerer så mange administrerende direktører og konsulenter kulturforandring når så få kulturintervensjoner faktisk lykkes? Hvorfor insisterer administrerende direktører på at 'kultur begynner på toppen' når praktisk talt ingen forskning innen antropologi støtter dette kravet? Og til slutt, hvorfor har de fleste tilnærminger til kulturforming ingen klare svar på hvordan man faktisk kan påvirke kulturen?