Boken 'Disruption and Digital Journalism' gir en verdifull innsikt i hvordan nyhetsmediene har tilpasset seg den digitale transformasjonen av offentlig kommunikasjonsinfrastruktur. Ved å tilby en konseptuell vei til å forstå den forstyrrende og innovative innvirkningen av digitalt nettverksjournalistikk i det 21. århundre, undersøker forfatterne kritisk hvordan og i hvilken grad nyhetsmedier verden over har engasjert seg i digital tilpasning. Gjennom bruk av data om produksjon og distribusjon av nyhetsinnhold, både offline og online, samt bruker- og finansdata fra USA og internasjonalt, kartlegger boken hvordan nyhetsmediene omfavnet og reagerte på sentrale utviklinger som oppfinnelsen av World Wide Web i 1989, lanseringen av Google i 1998, Facebook i 2004, og Apple iPhone i 2009. Forfatterne fremhever også innovative organisasjoner som har søkt å nytenke nyhetsmediene for å være optimalisert for digitale, nettbaserte og mobile plattformer, og demonstrerer hvordan disse gruppene har klart å holde seg relevante i et stadig skiftende medielandskap.