Boken "Doctoral Supervision and Research Culture" tar en dypdykk i veilederens erfaringer, basert på originale spørreundersøkelser, refleksjoner, og casestudier fra ulike fagområder. Boken utforsker den nødvendige fagligheten, medfølelsen og konsekvensen som veiledere må utvise for å imøtekomme behovene til ulike forskere. Gjennom empiriske data og med stemmen til forskningsveiledere, belyser forfatterne de utfordringene og mulighetene veiledere står overfor når de støtter doktorgradsstipendiater på veien mot vellykket avleggelse av doktorgrad. Denne boken inviterer institusjoner, finansieringskilder, industri og akademikere til å revurdere hva og hvordan de støtter doktorgradsutdanning, samt å heve statusen til veiledningspraksis. Den viser hvordan forskningskulturer - både disiplinære, institusjonelle og individuelle - påvirker veilederopplevelsen. Videre belyser den de utfordringene veiledere må håndtere, sammen med de belønningene som vellykkede veiledningsrelasjoner kan gi. Boken fungerer også som en feiring av denne viktige praksisen.