Bør akademiske karrierer alltid følge den samme mønsteret? Er det én eneste riktig måte å være akademiker på? Denne boken svarer nei. Antakelsene om hvem akademikere er, og hva de bør gjøre, blir stadig snevrere og mer fokusert på å oppnå såkalt 'dyktighet' innen undervisning og forskning over alt annet. Forfatterne problematiserer dette og utforsker muligheten for å utvikle akademiske karrierer på alternative måter. De tilbyr individuelle eller gruppeportretter av sine akademiske liv gjennom metaforer som utfordrer de dominerende diskursene om hvordan akademiske karrierer bør ledes. Fra å avvise presset om å fokusere på 'én stor ting', til å prioritere omsorg og utvikling, krysse disiplinære grenser, omforme sin egen daglige praksis, knytte bånd til samfunn, og være akademikere utenfor akademia, gir kapitlene i denne boken en skattekiste av mange alternative muligheter for dem som vurderer, begynner med, eller utvikler en akademisk karriere. Boken er utformet som et portrettgalleri som viser disse tankevekkende perspektivene.