Familiefotografi har blitt en allestedsnærværende tradisjon i den utviklede verden, og populariteten har økt ytterligere takket være fremskritt innen digital fotografering. I dag kan bilder som lastes opp på datamaskiner og andre enheter enkelt lagres, slettes, organiseres i album, sendes til slektninger og venner, retusjeres eller vises frem. I tillegg har familiebilder i de senere år fått en større tilstedeværelse i offentligheten, fra plakater og aviser til internett, særlig etter katastrofer som 9/11 og i saker om savnede barn. Boken tar for seg casestudier fra Storbritannia som gir en grundigere forståelse av både private familiefotografier og deres offentlige fremvisning. Gjennom nyere arbeider innen materialkulturstudier, geografi og antropologi, analyseres fotografier som objekter innebygd i sosiale praksiser som skaper spesifikke sosiale posisjoner, relasjoner og effekter. Boken undersøker også de komplekse økonomiene av gaver og utvekslinger mellom familier, i tillegg til de rike geografiene av det private og offentlige rom.