Boken "Dramatic Storytelling and Narrative Design" gir leseren en unik innsikt i det praktiske bruken av narrativ design fra et industrielt perspektiv. Forfatteren deler sine erfaringer og gir et innblikk i dagligdagse oppgaver og ansvar som er knyttet til dette faget, samt nøklene til å komme seg inn i bransjen og oppnå suksess. Gjennom grundig analyse av strukturer og karakterarchetyper undersøker boken hva som gjør en historie fengende og engasjerende. Den utvider forståelsen av spillnarrativ ved å trekke inn eksempler fra andre medier, og viser hvordan strukturelle elementer i populære spill anvendes i praksis. I tillegg til å diskutere bransjetrender, belyser forfatteren hvordan utnyttelsen av transmedia kan bidra til at et videospillfranchise varer over tid. Denne oppdaterte utgaven inkluderer helt nye kapitler om konflikt og fremtiden for interaktiv historiefortelling, samt en mer omfattende dekning av karakterer og verden, samt roller og ansvar. Forfatteren tilfører også nye perspektiver til analysen av narrativ i moderne spill gjennom en grundig vurdering av HBOs TV-adaptasjon av...