Dramaturgy of Form utforsker vers i teaterpraksis fra det tjueførste århundre og dekker et mangfold av språk, kulturer og medier. Gjennom tverrfaglig tilnærming presenterer Kasia Lech en ny metode for analyse av vers i en performativ kontekst. Boken kartlegger den dramaturgiske funksjonen av vers i nykomponerte verker, musikaler, tilpassede forestillinger, flerspråklige dramaserier, Hip Hop-teater, filmer, digitale prosjekter og gig-teater, samt oversettelser og tilpasninger av både klassikere og nye teaterformer skapt av irske, spanske, nigerianske, polske, amerikanske, kanadiske, australske, britiske, russiske og multinasjonale kunstnere. Deres versdramaturgier belyser aktuelle temaer som globale identiteter, handlingsrom og usikkerhet, samt globale og lokale politiske forhold, i tillegg til generasjons- og klassehistorier. Utviklingen av dramaturgi blir diskutert, med særlig fokus på den nye stiliserte tilnærmingen til teater som Hans-Thies Lehmann spådde i sitt verk Postdramatic Theatre, og som markerer et vendepunkt for det samtidsrettede teateret.