I 1980 var datamaskiner verktøy for vitenskap og matematikk, militære hemmeligheter og akademia. Strenge administratorer hadde kontroll over sterile universitetslaboratorier og understreket en viktig forståelse til de mye beundrede studentene som fikk befinne seg innenfor disse veggene: Datamaskiner var ikke leker. I strid med autoritetene tok hackere kontroll over de monolittiske mainframe-datamaskinene for å skape en ny type dataspill: roguelike, komplekse og utfordrende eventyr basert på tekstlige symboler snarere enn avansert 3D-grafikk. Til tross for sin visuelle enkelhet, fanger roguelike-spill tusenvis av spillere over hele verden. Fra forfatteren av den bestselgende serien Stay Awhile and Listen, introduserer 'Dungeon Hacks: How NetHack, Angband, and Other Roguelikes Changed the Course of Video Games' deg for visjonærene bak noen av de mest populære roguelike-spillene gjennom tidene, og viser hvordan deres kreasjoner banet vei for de storslåtte videospillene vi kjenner i dag – og i fremtiden.