Dyskalkuli er forårsaket av utviklingsmessige forskjeller i hjernens strukturer og aktiveringsmønstre. Lærere som er berørt trenger tidlig og skreddersydd intervensjon basert på nevrologiske innsikter. I denne banebrytende teksten forklarer professor Butterworth den nyeste forskningen innen dyskalkuli på en klar og lettfattelig måte, uten teknisk sjargong. Han fremhever viktigheten av å forstå at dyskalkuli skyldes en grunnleggende svikt i evnen til å nøyaktig og raskt representere antall objekter i en mengde. Denne ferdigheten er avgjørende for innlæring av aritmetikk og skiller dyskalkuli fra andre former for tidlige matematiske læringsvansker. Butterworth knytter på en unik måte forskningen til pedagogisk praksis og viser hvordan vitenskap kan brukes til å identifisere dyskalkuli og utvikle strategier som best hjelper berørte elever med å oppnå aritmetisk kompetanse. Boken presenterer solide intervensjoner som fokuserer på å styrke elevenes evne til å bearbeide tall.