Early Childhood Language Education and Literacy Practices in Ethiopia
Produktbeskrivelse
Denne redigerte utgaven undersøker hvordan innfødte kunnskaper og praksiser kan være avgjørende for å forbedre lese- og skriveferdigheter samt utvikling av lærere i Etiopia, noe som er med på å støtte barns langsiktige lese- og læringsresultater. Kapitlene presenterer forskning fra et samarbeidende prosjekt mellom Etiopia og Norge, og demonstrerer hvordan studenter kan bli støttet i å tenke pragmatisk, lære kritisk og tilegne seg de nødvendige borgerferdighetene for å klare seg i en flerspråklig verden. Forfatterne feirer flerspråklighet og setter fokus på innfødte tradisjoner som muntlig fortelling, historier og folkeeventyr, og avslører deres positive innvirkning på utdanningsprestasjoner. Ved å ta opp spørsmål om språklig mangfold og systematisk ignoranse av innfødte lese- og skrivepraksiser, spiller boka en nødvendig rolle i å introdusere Etiopias kulturarv for Vesten, og dermed bygger bro over de kulturelle kløftene mellom den globale nord og sør. Dette verket kan sies å være en av de første publikasjonene som tar for seg disse temaene.