Early Childhood Teachers‘ Professional Competence in Mathematics
Produktbeskrivelse
Denne redigerte boken presenterer banebrytende forskning om den profesjonelle kompetansen til matematikklærere i førskolealder. Den tar for seg profesjonell kunnskap, motivasjons- og affektive disposisjoner, ferdigheter og prestasjoner innen tidlig matematikkundervisning, samt skisserer fremtidige forskningsområder. Boken argumenterer for at det er avgjørende at førskolelærere skaper et høykvalitets læringsmiljø, ettersom matematisk kompetanse har stor betydning for barnas individuelle utvikling. Gjennom å samle forskning fra matematikkdidaktikk, utdanningsvitenskap og psykologi, gir boken et internasjonalt perspektiv og vurderer de kontekstuelle faktorene som påvirker utviklingen av barns matematikkunnskaper innenfor førskoleutdanning og omsorg (ECEC). Videre anvender boken en modell for å beskrive den profesjonelle kompetansen til lærere, der det tas hensyn til førskolelærernes disposisjoner og situasjonsbestemte ferdigheter.