Boken 'EcoJustice Education' presenterer en banebrytende tilnærming til kulturell økologisk analyse og en pedagogikk preget av ansvar. Den tilbyr lærere og lærerutdannere essensiell informasjon samt praktiske metoder for undervisning, som er nøkkelen til å utvikle borgere i stand til å støtte og realisere mangfoldige, demokratiske og bærekraftige samfunn i en stadig mer globalisert verden. Leserne oppfordres til å reflektere over undervisningsstrategier som kan bringe disse viktige problemstillingene til liv i klasserommet på tvers av fagområder. Boken er ideelt tilpasset innføringskurs i utdanningsgrunnlag og flerkulturell utdanning, og den er skrevet i en narrativ, samtalestil som tar utgangspunkt i sted og erfaring. Samtidig utfordrer den studentene til å utforske de større ideologiske, sosiale, historiske og politiske kontekstene som präger de krisene menneskeheten og planeten står overfor. Hver kapittel inneholder pedagogiske elementer, inkludert en konseptuell verktøykasse, aktiviteter knyttet til det teoretiske innholdet, eksempler på undervisningsopplegg og refleksjoner fra lærere, samt forslag til videre arbeid.