Den tredje utgaven av denne banebrytende boken tilbyr en kraftfull modell for kulturell økologisk analyse og en pedagogikk preget av ansvarlighet. Forfatterne Martusewicz, Edmundson og Lupinacci gir lærere, lærerutdannere og pedagogiske forskere de nødvendige teoriene og praksisene for å utvikle borgere som er forberedt på å støtte og oppnå mangfoldige, demokratiske og bærekraftige samfunn i en stadig mer globalisert verden. Leserne oppfordres til å vurdere læreplanstrategier som kan bringe disse spørsmålene til liv i sine egne klasserom på tvers av ulike fagområder. EcoJustice Education er designet for innføringskurs i utdanningsgrunnlag og flerkulturell utdanning, og er skrevet i en narrativ, samtalepreget stil forankret i sted og erfaring, men oppfordrer også studentene til å undersøke de større ideologiske, sosiale, historiske og politiske sammenhengene rundt krisene menneskeheten og planeten står overfor. Boken er fullt oppdatert med banebrytende forskning, statistikker og nåværende hendelser.