Ecological Perspectives in Early Language Education
Produktbeskrivelse
Boken 'Ecological Perspectives in Early Language Education' utforsker økologiske perspektiver på tidlig språkoppdragelse, med fokus på interaksjonene mellom barns språklige handlingsrom, læreres roller, jevnaldrendes innflytelse og foreldres engasjement. Dette perspektivet gir dypere innsikt i hverdagen til små barn som vokser opp i flerspråklige hjem. Gjennom omfattende empirisk forskning undersøker boka strategier og praksiser som både lærere og familier benytter for å styrke barnas interesse for å opprettholde og berike deres morsmål, samtidig som de lærer nye språk. Boken definerer tidlig språkoppdragelse som utdanning for barn opp til seks år, og trekker på internasjonal dokumentasjon om språkbruk blant barn fra ulike sosiolinguistiske bakgrunner, inkludert urfolksspråk, truede språk, arv- og regionalspråk, samt minoritets-, majoritets- og marginaliserte språk, i tillegg til fremmed- og andrespråk i utdanningskontekster både hjemme og utenfor hjemmet. Den understreker at samarbeid mellom lærere, familier, jevnaldrende og andre sosiale faktorer er essensielt for å fremme språklæring og utvikling hos barn.