Ecopedagogies utforsker en rekke kreative tilnærminger som utdanningsfolk fra ulike disipliner benytter for å styrke studenters tilknytning til og engasjement med naturen. Dette er en stadig viktigere aspekt i en verden preget av miljøkriser etter COVID-19. Boken inneholder kapitler skrevet av akademikere fra felt som miljøkunst, humaniora, litteratur, skrivevitenskap, retorikk, musikk, religionsstudier, miljøstudier og bærekraft, samt sosiologi, antropologi, kroppsøving og friluftsliv. Hver forfatter tar leseren med på en reise gjennom detaljene i sin ecopedagogiske tilnærming, identifiserer mulige utfordringer og gir innsikt i hvordan man kan håndtere dem. I tillegg beskriver de fordelene som både studenter, lærere og den mer-enn-menneskelige naturen har erfart gjennom bruk av disse metodene. Bidragene kommer fra ulike akademiske institusjoner, noe som gir bred relevans for undervisere, inkludert samfunnshøgskoler, private liberal arts colleges og store statlige universiteter.