Denne boken presenterer funnene fra en rekke empiriske og teoretiske studier om utdanning om religioner og verdensanskuelser (ERW) utført i vestlige samfunn som Storbritannia, Irland, Canada, Norge, Finland, New Zealand, Australia og Canada. Utdanningsprogrammer som omhandler mangfoldet av religioner og verdensanskuelser begynte å bli undersøkt og implementert som strategier for å fremme interreligiøs forståelse og sosial samhørighet, særlig etter bombingsangrepene i London i 2005. Dette ble en respons på frykten for ungdomsradikalisering og hjemmeprodusert terrorisme som ble utbredt den gangen. I tillegg er det stadig flere som i vestlige samfunn, spesielt unge mennesker, erklærer at de ikke har noen religiøs tilknytning. Myndigheter står overfor realiteten av at vi lever i stadig mer flerkulturelle og ikke-religiøse samfunn, noe som har gjort utdanningssystemene til steder for diskusjon og konflikt. Boken undersøker ERW-forskning og -politikker i en rekke ulike kontekster.