Education for Sustainable Development in the ‘Capitalocene’
Produktbeskrivelse
Boken 'Education for Sustainable Development in the ‘Capitalocene’' undersøker hvordan utdanningsforskning, politikk og praksis må revurderes og tilpasses de biologiske og politiske forholdene vi står overfor i dag. Den samler fagfolk som arbeider i skjæringspunktene mellom utdanning for bærekraftig utvikling, utdanningsfilosofi og læreplanteori. Disse bidragsyterne presenterer både originale og radikale analyser av utdanning i en verden som blir stadig mer uforutsigbar og vanskelig å forstå. Ifølge FNs klimapanel (IPCC) er menneskeheten nær ved å nå irreversible vendepunkter som, når de er nådd, vil føre til akselererende endringer som kan revolutionere livet på jorden i løpet av de kommende tiårene. Utdanningsforskningen responderer på disse prekære sosio-økologiske forholdene ved å identifisere nødvendige fremgangsmåter for utdanning som er forankret i menneskelig ansvar, rettferdighet, etikk og omsorg, samt ved å utfordre de grunnleggende premissene som utdanning bygger på, gjennom mørkøkologiske perspektiver. Boken gir dermed en dyp innsikt i behovet for å transformere utdanningen for å kunne imøtekomme fremtidens utfordringer.