I en tid preget av 'post-sannhet', har vår verden blitt oversvømmet av falske nyheter, løgn og en bekymringsløs holdning til sannheten. Når sannheten blir oversett, benyttes ofte følelsene for å legitimere et bestemt syn, noe som raskt kan utvikle seg til maktbruk for å påtvinge en spesiell oppfatning. Tapet av sannhet fører også til tap av frihet. Boken 'Education in an Age of Lies and Fake News: Regaining a Love of Truth' argumenterer for at vi står overfor et alvorlig ansvar for å forfølge sannhet dersom vi ønsker å bevare vår frihet. En av de mest effektive måtene å oppnå dette på er gjennom tilstrekkelig moralsk utdannelse. Boken utforsker hvordan vi kan gjenvinne begrepet sannhet og hvordan moralsk utdannelse kan brukes for å reetablere en forpliktelse til sannheten. Den tar også for seg østlige perspektiver på sannhet og hvordan vi oppfatter virkeligheten, og presenterer en realistisk tilnærming til sannhetens natur som et motargument mot skepsis, med referanser til tenkere som Augustin og Thomas Aquinas, blant andre.