Denne boken samler et mangfold av internasjonale akademiske perspektiver på utdanning og demokrati, som svar på dagens utfordringer innen utdanningsledelse, politikk og praksis. Bidragene engasjerer seg meningsfullt med en rekke lokale og globale spørsmål knyttet til demokratisk deltagelse og handlingsrom, med særlig fokus på konsekvenser for utdanningsadgang, engasjement og rettferdighet. Hver kapittel vurderer de komplekse spenningene og samspillet mellom utdanningshistorier, politikk, praksis og forskning, for å bedre forstå hvordan utdanning kan støtte demokratiet i det 21. århundre. Det er fortsatt mye arbeid som gjenstår innen feltet demokratisk utdanning. Dette inkluderer blant annet jakten på en bedre forståelse av forholdet mellom utdanning og demokrati, spørsmålene om hvordan utdanning kan tjene demokratiet, betydningen av å lære unge mennesker om demokrati, samt om utdanning kan bli mer demokratisk. Denne boken bidrar med en liten, men viktig innsats i dette arbeidet.