Boken 'Education System Design' tar for seg viktige beslutninger som regjeringer står overfor når det gjelder offentlig utdanning, og presenterer ulike alternativer og konsekvenser av disse valgene. Den utforsker sentrale temaer som verdier, læreplaner, lærerutdanning og strukturene i utdanningssystemet. Videre tar boken opp behovet for utdanningsplanlegging i lys av epidemier, pandemier og katastrofer. Utdanningssystemer er avgjørende for fremtiden og velværet til enhver samfunn, men nåværende systemer representerer en global bekymring. 'Education System Design' er et svar på debattene i både utviklingsland og utviklede nasjoner om hva som kjennetegner en høy-kvalitets nasjonal utdanningstjeneste. Den stiller spørsmål ved hva som gjør et utdanningssystem vellykket. Hver kapittel bygger på erfaringer fra utdanningssystemer over hele verden, og vurderer ulike elementer av en nasjonal utdanningstjeneste og dens rolle i å tilby et sammenhengende og koordinert sett av strukturer for å sikre god utdanning for alle samfunnets medlemmer. Nøkkeltemaene inkluderer de eksisterende utdanningssystemene.