Feltet designforskning har oppnådd økt anerkjennelse de siste fem årene, spesielt innen utdanningsstudier. Med den økende mengden forskningsartikler og publikasjoner er definisjonen av dette fagområdet nå i ferd med å standardiseres. Boken "Educational Design Research" møter et voksende behov ved å tilby en samlet vurdering av bruken av utviklingsforskning i utdanning. Den tar for seg fire hovedaspekter: 1) Bakgrunnsinformasjon, inkludert opprinnelse, definisjoner av utviklingsforskning, og beskrivelser av applikasjoner samt fordeler og risikoer knyttet til slike studier. 2) Hvordan tilnærmingen kan bidra til utformingen av læringsmiljøer og utdanningsteknologi. 3) Kvalitetssikring - hvordan man kan sikre akademisk stringens under gjennomføringen av design- og utviklingsstudier. 4) En syntese og oversikt over temaet med relevante refleksjoner. Boken gir en dypere forståelse av utviklingsforskningens rolle i moderne utdanning og er et verdifullt bidrag til dette stadig utviklende feltet.