Boken "Educational Futures" gir en grundig oversikt og analyse av de nåværende spenningene, debattene og sentrale problemstillingene innen OECD-land, spesielt Australia, USA, Canada og Storbritannia, når det gjelder fremtiden for utdanning. Gjennom en omfattende historisk analyse undersøker den ideer og visjoner om fremtiden som stadig oftere blir trukket frem i diskusjoner rundt det dominerende moderne utdanningssystemets mulige sammenbrudd. Uten å fokusere på prediksjon eller forskrifter, søker tekstens mål å analysere hvordan forestillingen om fremtiden sirkulerer i dagens diskurs. Fem spesifikke diskurser blir utforsket: globalisering; ny informasjonsteknologi og kommunikasjon; feministiske perspektiver; urfolksperspektiver; og spirituelle tilnærminger. Boken viser sammenhenger mellom ulike tilnærminger til tid, visjoner om fremtiden og utdanningsmessige visjoner og praksiser. Forfatteren hevder at enhver tilnærming til endringer i utdanning er fundamentalt basert på et underliggende bilde av fremtiden.