Kan vi lære gjennom lek? Er det virkelig mulig å spille samtidig som vi lærer? Absolutt! Men hvordan gjør vi det? Vi lærer og underviser hverandre på våre egne unike måter. Vellykkede utdanningsspill tilpasser seg de spesifikke læringsbehovene til spillerne og fremmer de læringsmålene som designerne har satt. "Educational Game Design Fundamentals" tar leseren med på en reise for å utforske de essensielle aspektene ved å skape spill som både er morsomme og som hjelper spillere med å lære. Boken undersøker kunsten å designe utdanningsspill fra ulike perspektiver og presenterer ekte eksempler som vil hjelpe leserne med å ta mer informerte beslutninger når de lager sine egne spill. På denne måten får leserne en bedre forståelse av hvordan de kan forberede og organisere designet av sine utdanningsspill, samt evaluere ideene sine gjennom forskjellige prisme, som gjennomførbarhet og læringsverdi. Alle kan bli designere av utdanningsspill, uavhengig av deres tekniske, kunstneriske eller pedagogiske bakgrunn. Denne boken er en nyttig ressurs for lærere.