Denne innsiktsfulle boken undersøker livet og ideene til den italienske marxiske teoretikeren Antonio Gramsci, og argumenterer for at hans arbeid har betydelig relevans i dagens krisetider når det kommer til utdanningsledelse. Gramscis teori om hegemoni har vært en uvurderlig intellektuell ressurs for dem som ønsker å frembringe radikal endring i de komplekse sammenhengene i moderne kapitalistiske samfunn. Spesielt hans fokus på rollen til organiske intellektuelle, som engasjerer seg i en kontinuerlig ideologisk kamp på tvers av økonomi, politikk og sivil samfunn, hjelper til med å plassere hans hegemoni-begrep som en teori om lederskap dypt forankret i pedagogiske prosesser. Denne boken tar sikte på transformativ endring både i og gjennom utdanning, og omformer tradisjonelle oppfatninger av utdanningsledelse til det vi kan kalle utdannende lederskap. Her blir lederskap for endring, både innenfor og utenfor utdanningsinstitusjoner, forstått i pedagogiske termer. Denne boken vil være av avgjørende interesse for...