I en kompleks og flerlaget verden blir den tradisjonelle oppfatningen av stort lederskap som resultatet av en enkelt individs innsats raskt foreldet. Boken tar opp utfordringen med å finne alternative metoder for lederskap innen utdanningssektoren, og undersøker hvordan disse kan bidra til å oppnå varig forbedring i skolene. Forfatterne erkjenner at det ikke finnes enkle løsninger på problemene knyttet til skoleforbedring. De hevder at de effektive lederne i fremtiden vil være de som kan dele ansvar, bygge positive relasjoner og gi interessenter - lærere, foreldre og elever - mulighet til å samarbeide for å forbedre skolene. Boken er delt opp i fire sentrale fokusområder: den endrede konteksten for lederskap, lederskap og skoleforbedring, bygging av lederskapskapasitet, samt fremtidige retninger og konsekvenser. I hver seksjon diskuterer forfatterne nåværende teorier og problemstillinger, og presenterer alternative ideer og perspektiver. Dette er en viktig og nødvendig bok for alle som ønsker å forstå lederskapets rolle i utdanningsforbedring.