Peer learning tilbyr en positiv utnyttelse av forskjeller mellom elever, og omdanner dem til læringsmuligheter. Likevel er det ofte slik at utdanningsprofesjonelle ikke er kjent med de prinsippene som er nødvendige for å sikre at denne metoden er effektiv. Formålet med denne boken er å bistå fagfolk med å etablere godt strukturerte og effektive peer learning-prosjekter ved hjelp av ulike metoder. Boken introduserer og definerer to sentrale konsepter: samarbeidende læring (gjensidig interaksjon mellom jevnaldrende) og peer tutoring (rettet interaksjon mellom jevnaldrende). Den omhandler generelle organisatoriske prinsipper som vil hjelpe praktikere med å implementere peer learning i en eller annen form. Forfatterne vurderer hvordan man kan forberede og trene elever til å utføre sine oppgaver effektivt, samt hvordan man kan organisere og overvåke interaksjonsprosessen underveis. De undersøker hvordan disse systemene faktisk fungerer i klasserommet, og utforsker hvordan de organisatoriske prinsippene kan anvendes i praksis, med rikholdige praktiske eksempler. Deretter dykker tre påfølgende kapitler inn i hvordan...