Hva skjer når mennesker reduseres til produkter? Dette er det sentrale spørsmålet som 'Eggonomics' tar for seg, og som avdekker de ofte ubehagelige realitetene i den milliardindustri som eggdonasjonsmarkedet representerer. Boken følger de følelsesmessige og fysiske reisen som eggdonorer gjennomgår som leverandører av dyrebare ressurser. Eggdonorer er helt avgjørende for at mange drømmer om familier skal bli realisert. Dessverre er det ikke alle klinikker som behandler sine donorer med samme respekt som sine betalende pasienter, noe som fører til at mange donorer opplever uheldige konsekvenser. Ny teknologi driver veksten av eggdonasjonsbransjen, og dette åpner døren for private equity-investeringer i fertilitetsmedisin, slik at tidligere private klinikker forvandles til svært lønnsomme, multinasjonale selskaper. Ved å dra nytte av internasjonal antropologisk feltarbeid, gir 'Eggonomics' et innblikk i de kliniske rommene hvor eggdonorenes kropper blir testet, undersøkt og manipulert i jakten på stadig høyere økonomiske beløp.