Eileen Gray og designet av sapphisk modernitet: Å bli værende er den første boklengt feministiske analysen av Eileen Grays arbeid. I denne banebrytende boken argumenterer Jasmine Rault for at Grays uvanlige arkitektur og design, sammen med historien om hennes overgrep og forsømmelse, sprang ut av hennes engasjement med kulturer knyttet til sapphisk modernisme. Rault sammenfatter en rekke teoretiske og historiske kilder fra arkitektur og design, kommunikasjon og medier, til kjønns- og seksualitetsstudier. Boken viser hvordan Gray, i likhet med mange av sine kvinnelige samtidige, var dedikert til å designe rom som fremmet seksuell dissidens i det moderne samfunnet. I dette verket undersøkes Grays tidlige lakkarbeid og Romaine Brooks' tidligste nøgenmalerier; Grays første bygde hus, E.1027, i lys av Radclyffe Halls roman 'The Well of Loneliness'; samt Grays private hus, Tempe à Pailla, i sammenheng med Djuna Barnes' 'Nightwood'. Mens både kvinnelig seksuell dissidens og modernistisk arkitektur ble redusert til stive identiteter gjennom massemedia, utforsker boken hvordan kvinner som Gray, Brooks og Hall bidro til å utforme en mer dynamisk forståelse av det moderne.