Boken 'Elections and Social Networks around the World' gir en grundig analyse av hvordan sosiale nettverk påvirker valgkampanjer på globalt plan. Den tar for seg de ikke-teknologiske særtrekkene ved mediekonfigurasjoner i ulike land, inkludert politiske, valgmessige, sosiale, økonomiske og kulturelle faktorer. Politiske partier verden over deltar i virkelige virtuelle kamper for å fremstå som ledende innen teknologi. Gjennom dyptgående casestudier fra Europa, Nord-Amerika, Latin-Amerika, Asia og Afrika understreker boken viktigheten av å forstå hvordan institusjoner, kultur og politikk former prosessene for teknologiutbredelse i ulike kontekster. Den reiser spørsmål som: Hvilke roller spiller sosiale nettverk i valgkampanjer i forskjellige land? Og hva er faktorene som gjør at sosiale nettverk har en betydelig innflytelse på valgene i et bestemt land? Med et internasjonalt og komparativt fokus samler boken forskning om bruken av sosiale medier som Facebook, X (tidligere Twitter), WhatsApp, TikTok, Instagram, Telegram og mer.