Denne boken tar for seg hvordan menneskerettigheter kan anvendes innen høyere utdanning, med et kritisk perspektiv. Med en kombinasjon av teoretiske og praktiske tilnærminger, undersøker den hva en menneskerettighetsramme som er forankret i frigjøring og rettferdighet kan bidra med til arbeidsmetoder og undervisningspraksis i høyere utdanning. I denne redigerte antologien legges det vekt på kontinuerlig kritisk engasjement i forbindelse med prosjektet for transformasjon av høyere utdanning. Boken anerkjenner menneskerettigheter både som lov, verdier og en frigjørende visjon. Den presenterer perspektiver fra både den globale nord og sør, og oppmuntrer til en dialog mellom menneskerettighetsmetoden og andre tilnærminger til transformasjon av høyere utdanning, slik som avkolonisering, antirasisme, mangfold og inkludering, samt interseksjonalitet. Enkelte kapitler fremhever en rekke kasusstudier skrevet fra perspektiver i både den globale sør og nord, og kritisk vurderer praksiser innen høyere utdanning knyttet til menneskerettigheter, som omfatter alt fra læreplanpraksiser til studentengasjement.