Boken "Embracing Chatbots in Higher Education" tar for seg integreringen av AI-drevne chatbots som ChatGPT i høyere utdanning, med fokus på både undervisning og kommunikasjonsformål. Forfatteren understreker ansvaret som institusjoner for høyere utdanning har for å utstyre studentene med avanserte ferdigheter innen skriving med AI-hjelp, og forberede dem på en stadig mer AI-drevet verden. Med en rekke praktiske tips viser boken hvordan universiteter kan øke studenters suksess og samtidig bremse de stigende kostnadene ved høyere utdanning gjennom bruk av AI-verktøy. Kapitlene tar for seg hvordan man kan strømlinjeforme oppgaver som vurdering, tilbakemelding og håndtering av administrative oppgaver, og demonstrerer hvordan lærere kan frigjøre tid til mer meningsfylte aspekter av arbeidet sitt. Forfatteren reflekterer også over de filosofiske og etiske hensynene, samt mulige fallgruver ved å stole på AI i høyere utdanning. Dette inkluderer bekymringer knyttet til akademisk integritet og viktigheten av menneskelig bidrag i læringsprosessen. Gjennom boken leveres en ansvarlig og informert tilnærming til dette viktige temaet.