Boken "Emotion in the Digital Age" utforsker hvordan følelser forstås, forskes på og oppleves i sammenheng med digitalisering og datadigitalisering, fenomener som kjennetegner vår digitale tidsalder. Hovedfokuset i denne studien er hvordan følelser fungerer i, gjennom og med digitale teknologier. Den digitale arenaen er omfattende, så forfatterne retter oppmerksomheten mot fire sentrale områder innen digital praksis: kunstig intelligens, sosiale medier, mental helse og overvåkning. Gjennom en grundig undersøkelse av hvert område avdekkes hvordan følelser blir kommersialisert, symbolisert, delt og erfart, og hvordan de fungerer på flere nivåer. Dette inkluderer en analyse av den emosjonelle påvirkningen fra tidlig massemedia, som film, og frem til dagens utvikling av AI-agenter med ferdigheter innen emosjonell kommunikasjon, som mentale helse-chatboter. Denne relevante studien gir teoretiske, empiriske og praktiske innblikk i hvordan digitalisering endrer vår forståelse og erfaring av følelser og affektive liv. I tillegg blir både utfordringer og muligheter knyttet til disse endringene belyst.