Boken 'Empowering K-12 Education with AI' av Thomas K. F. Chiu er blant de første verkene som undersøker innvirkningen av kunstig intelligens (AI) på K-12 utdanning. Den dekker to hovedområder: undervisning om AI og bruken av AI i undervisning. Undervisning om AI fokuserer på hvordan AI skal læres, mens bruken av AI i utdanning tar for seg hvordan teknologien kan støtte læring og undervisning. Chiu analyserer både mulighetene og utfordringene disse innvirkningene medfører for lærere og elever, og han foreslår en ramme og et sett prinsipper for de to områdene, illustrert med konkrete eksempler. Boken påpeker at integrering av AI innen K-12 utdanning er en av de mest betydningsfulle globale strategiske initiativene, ettersom den har vært og fortsetter å være avgjørende for utdanning og arbeidsmarkedet. Å inkludere AI-teknologi og emner i K-12 utdanning bidrar ikke bare til at barn forstår hva AI-teknologier er og hvordan de fungerer, men inspirerer også til forberedelse for fremtidige arbeidsplasser, samt potensielle AI-forskere, etiske designere og programvareutviklere. Imidlertid innser både pedagoger og AI-eksperter generelt at planlegging av utdanning relatert til AI er en betydelig utfordring.