Denne aktuelle samlingen undersøker og kritiserer studier av miljø- og bærekraftutdanningspolitikk (ESE) siden midten av 1990-tallet. Boken baserer seg på et bredt spekter av policy-studier og sammenfatninger for å gi leserne innsikt i den internasjonale utviklingen og prioriteringene innen ESE-politikk. Redaktører og bidragsytere etterlyser fornyet fokus på fremtidige retninger, med hensyn til tidligere publisert arbeid og innovasjoner innen forskning. De gir også kritiske kommentarer om utviklingen av forskningstrender, tilnærminger og funn. Med omfattende eksempler på ESE-politikk og policy-forskning, trekker boken på studier av utdanningsinitiativer og lovgivning, beslutningsprosesser og retorikk, ideologisk ortodoksi og kritikk, læremidler og utdanningsteori, globalisering og nyliberalisme, klimaendringer og miljømessige verdenssyn, og mye mer. I tillegg gir redaktørene en innledende kommentar som skisserer hvordan ESE-forskere har håndtert disse spørsmålene.