Boken "Essentials of Business Research Methods" gir en tilgjengelig og omfattende introduksjon til forskningsmetoder og analyseteknikker for studentene innenfor næringsliv. Forfatterne presenterer en direkte og praktisk tilnærming til den viktige ledelsesprosessen av innsamling og anvendelse av data, som er essensiell for å ta relevante og tidsriktige forretningsbeslutninger. Boken dekker både kvalitativ og kvantitativ analyse, og utforsker sentrale emner som etikk i forretningsforskning, personvernhensyn, dataanalyse og kundehåndtering. Den gir også innsikt i hvordan man kan gjennomføre informasjonsinnhentingsaktiviteter mer effektivt i et raskt skiftende forretningsmiljø. Den femte utgaven er grundig oppdatert med fokus på fremvoksende teknologier som maskinlæring og blockchain-teknologi, samt utvidet dekning av sekundære data, illustrert med eksempler fra hele verden. En realistisk, pågående case-studie brukes gjennom hele boken, supplert med eksempler på anvendt forskning og små etiske dilemmaer, noe som gir en dypere forståelse for studenter på avansert nivå.