I dagens samfunn er det sjeldent med formelle etikkutdanningsprogrammer i de fleste lands væpnede styrker. Dette har ført til en økt nødvendighet for at soldater får ekstra militær etikkopplæring. Men hvordan sikrer vi at soldatene tilegner seg de riktige lærdommene fra denne opplæringen? Videre, hvordan kan vi oppnå en ensartet tilnærming til etisk utdanning? Den nåværende mangelen på enhet om hva som utgjør etisk adferd, og hvordan tropper skal utdannes i dette, kan potensielt være en kilde til alvorlig bekymring. Boken "Ethics Education in the Military" bidrar til å utvide kunnskapen og forståelsen av problemene knyttet til dette emnet, ved å samle eksperter fra hele verden for å analysere innholdet, undervisningsmetoder, teoretiske forankringer, samt effekten av kulturelle og nasjonale forskjeller innen nåværende etikkprogrammer. Den undersøker også om slike programmer bør administreres av militære offiserer, kapelaner eller akademiske filosofer. Det stilles spørsmål ved om det er mulig å utvikle felles prinsipper og tilnærminger for de væpnede styrkene i alle vesteuropeiske land.