I boken "Ethics for Evaluation" blir de mangfoldige perspektivene på etisk veiledning i evaluering nøye analysert og ordnet innenfor et teoretisk rammeverk. Fokus ligger på evalueringer som gjør ingen skade, håndterer tvilsomme forhold og arbeider for det gode. Boken er delt inn i fire deler, hvor en variert gruppe fagpersoner presenterer et praktisk blikk på etikk. Gjennom sine erfaringer undersøker de hvordan etiske prinsipper har blitt anvendt i evalueringer, og hvordan nye tilnærminger kan forme fremtiden for etikk. Kapitlene bidrar samlet til en felles forståelse av den potensielle rollen etikk spiller når det gjelder å integrere policybeslutninger og interessentinitiativer med evalueringer som gir bedre innsikt og potensielle løsninger på problemer. Boken går utover spørsmålet om 'hva fungerer' til å adressere hva som må gjøres og hva som vil hjelpe. Den metodologiske tilnærmingen spenner over arbeidet i kontekster preget av skjørhet, konflikt og vold, til deltakende og avkoloniserte metoder, inkludert de etiske imperativene som reises av globale kriser som klimaendringer, ulikhet og utnyttende internasjonale forhold.