I boken "Ethnographic Engagements: Encounters with the Familiar and the Strange" deler Delamont og Atkinson, begge med mer enn 40 års erfaring som etnografer, sine strategier for design, gjennomføring og publisering av forskning som bidrar med originale innblikk. Etnografi står som en sentral kvalitativ forskningsmetode som er mye benyttet innen samfunnsvitenskapene. Likevel er det ingen enkel oppgave å produsere god, interessant og tankevekkende etnografi. Denne boken tilbyr effektive forskningsstrategier for å håndtere kjente begreper i konteksten av empirisk feltarbeid. Forfatterne presenterer metoder som utfordrer etnograferen til å unngå selvfølgelige ideer og til å gjøre det vante mer fremmedartet. Boken dekker hele forskningssyklusen, fra forskningsspørsmål til publisering og avslutning av feltarbeidet, og samler sentrale temaer fra forfatternes livsverk i en klart skrevet utgave. Dette verket retter seg mot forskere på postgraduate nivå og oppover, deres veiledere og hovedforskere, samt erfarne fagfolk.