Eudaimonia: Perspektiver for musikkpensum utforsker de fruktbare anvendelsene av eudaimonia – et aristotelisk begrep som representerer menneskelig blomstring og tar sikte på å forklare essensen av et godt liv. Boken analyserer betydningen av dette konseptet innen musikkundervisning i det 21. århundre, og inviterer bidragsytere fra både musikkutdanning og relaterte felt til å reflektere over hva et 'godt liv' innebærer i musikk. I sentrum av denne diskusjonen står spørsmål som berører det menneskelige erfaringsgrunnlaget samt kjernen i skolesystemer og andre pedagogiske kontekster. Boken ser på jakten på personlig oppfyllelse gjennom aktiv engasjement i musikk, samtidig som den kobler dette til bredere sosiale, politiske, åndelige, psykologiske og miljømessige sammenhenger. I en tid preget av kompleksitet og motsetninger, tilbyr Eudaimonia: Perspektiver for musikkpensum et kompakt kompendium om dette ofte oversette konseptet, som gir musikere en dypere forståelse av en etisk og sosialt meningsfylt tilnærming til musikkundervisning.