Evaluating Research in Academic Journals er en veiledning for studenter som ønsker å lære hvordan man vurderer rapporter om empirisk forskning publisert i akademiske tidsskrifter. Boken bryter ned prosessen med å evaluere en vitenskapelig artikkel til lette og forståelige trinn og legger vekt på de praktiske aspektene ved vurdering av forskning. Den beskriver nyansene som kan gjøre en artikkel publiserbar, selv når den inneholder alvorlige metodologiske feil. Studenter lærer når og hvorfor visse typer feil kan tolereres, samt hvorfor evaluering ikke bør utføres mekanisk. Hvert kapittel er strukturert rundt evalueringsspørsmål, og boken inkluderer mange eksempler fra tidsskrifter innen samfunns- og atferdsvitenskap, for å illustrere anvendelsen av evalueringsspørsmål og gi faktiske eksempler på både sterke og svake sider ved publiserte rapporter. Vanlige modeller for evaluering, kombinert med fravær av sjargong, gjør det mulig for studenter å begynne å evaluere forskningsartikler allerede i løpet av den første uken av undervisningen.