Mastergradsutdanninger opplever en økning i popularitet, med et stadig voksende antall internasjonale studenter som har engelsk som sitt andre eller tilleggsspråk. Boken 'Experiencing Master’s Supervision: Perspectives of International Students and their Supervisors' undersøker erfaringene knyttet til veiledning og det å bli veiledet på masternivå. Boken tar for seg de utfordringer og gleder som innformer læringsprosessen for disse studentene som studerer ved et britisk universitet. Forfatterne deler resultatene av et års forskning som omfattet både veiledere og deres veiledede studenter innenfor fire ulike avdelinger innen samfunnsvitenskap og humaniora ved et britisk forskningsuniversitet med høy profil. Ved å benytte en flerfaglig casestudie-tilnærming og analysere veiledningssituasjonen i dens naturlige kontekst, presenterer boken levende beskrivelser gjennom fem case-studier: tre student-veileder dyader og to individuelle studentcaser. Gjennom å analysere rike, førstehåndsberetninger, identifiserer kapitlene sentrale aspekter ved tilfredshet og misnøye sett fra studentenes perspektiv.